امروز : جمعه ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ می باشد.

آموزش رایانه و موبایل

داشتن ناخن های زیبا با رعایت این نکات

اکثر خانم ها به داشتن ناخن های مرتب، سالم و زیبا علاقه مند هستند. اما داشتن این گونه ناخن هایی مرتب و خوب و البته بلند مستلزم رعایت بهداشتی و مراقبت زیاد است که این کار هم کار چندان راحت و آسانی نیست. این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورتی که هر اتفافی برای انگشتان دست شما رخ دهد می تواند همین مسئله برای انگشتان پاهایتان هم رخ دهد. مخصوصا اگر تجربه یک پدیکور بی دقت و غیراستاندارد را پشت سرگذاشته باشید. از آنجایی که پاها بیشتر زمان روز در کفش و در محیطی تاریک و نمناک هستند، محیط مستعدتری برای رشد قارچ ها به وجود می آورند.

اگر به صورت مستمر پدیکور می کنید، حتما از وسایل شخصی خودتان استفاده کنید و به مسئول پدیکور اجازه ندهید زیر ناخن یا پوشش آن را خالی کند. در این مطلب به کمک کارشناسان و متخصصان سعی داریم روش هایی را معرفی کنیم که به کمک آنها بتوانید ناخن های بهتری داشته باشید.

مراقبت از ناخن

مراقبت از ناخن

قوانین طلایی برای مراقبت از ناخن مراقبت از ناخن

  1. ناخن را دستکاری نکنید: خواه خودتان ناخن های تان را مرتب می کنید خواه نزد متخصص می روید، در هر صورت توصیه اول این است که پوشش ناخن های تان را از بین نبرید. پوشش ناخن – پوستی که دورتا دور ناخن قرارگرفته و آن را مهار می کند- مانعی طبیعی است برای جلوگیری از رشد قارچ و باکتری روی ناخن که با یک بار برداشتن این پوشش، محافظ ناخناز بین می رود. این کار نه تنها پوشش ناخن را بدتر می کند و باعث می شود این پوشش ورم کرده، زبر و قرمز شود، بلکه به عفونت ناخن نیز منتهی می شود. این اتفاق تنها از طریق برداشتن پوشش رخ نمی دهد، بلکه عقب بردن پوشش ناخن هم می تواند به عفونت و مشکلات این چنینی منجر شود.
  2. به همه محصولات اعتماد نکنید: محصولاتی که به عنوان سفت کننده ناخن در بازار به فروش می رسند، ریشه علمی نداشته و بیش از آنکه مفید باشند برای ناخن مضر هستند، مگر اینکه ناخن های شما ضعیف یا شکننده شده باشند، در غیر این صورت ناخنهای عادی به سفت کننده نیازی ندارند. ناخن سالم، ناخنی است که انعطاف پذیر باشد، بنابراین اگر می خواهیدناخن های تان صدمه ای نبینند، با استفاده از سفت کننده های ناخن، آنها را شکننده تر نکنید.
  3. آبرسانی را فراموش نکنید: البته دلیل محکم علمی برای این ایده وجود ندارد که مرطوب نگه داشتن بستر ناخن ها باعث رشد بهتر آنها می شود، اما دست کم از این مسئله مطمئن هستیم که مرطوب کردن پوشش ناخن از شکستن ناخن ها جلوگیری می کند. اگر ناخن های تان مستعد شکستن هستند، یکی از مهم ترین دلایل آن می تواند کمبود رطوبت باشد. چرب کردن دور پوشش ناخن نیز، به کل ناخن کمک کرده و احتمال شکستن، لب پر شدن، ترک خوردن و شکافتن آن را کم می کند.
  4. دور مکمل های ژلاتینی خط بکشید: تحقیق های متعدد نشان داده مکمل های بیوتین (یکی از ویتامین های گروه B که در کبد و زرده تخم مرغ یافت می شود) باعث بهبود ضخامت ناخن شده و از شکاف برداشتن و شکستن جلوگیری می کند. در یک تحقیق، محققان آلمانی به ۴۵ بیمار با مشکلات شدید در ناخن، برای چند ماه متوالی روزانه ۵/۲ میلی گرم بیوتین دادند. این کار باعث بهبود چشمگیر بیماری های آنان شده و حدود ۹۱درصد موفقیت داشته است. دریافت روزانه ۵/۲ میلی گرم بیوتین، تاثیر بسیار زیادی بر روند معالجه مشکلات ناخن دارد. برخی محصولات نیز وجود دارند که حاوی سیلیکون و مکمل های MSM هستند. این دو ماده غذایی نیز کمک شایانی به سلامت ناخن می کنند. اما یکی از مکمل هایی که تاثیری بر ناخن ندارد، ژلاتین است. به عقیده کارشناسان، خوردن ژلاتین یا قرار دادن ناخن در آن، هیچ تاثیری بر مقاومت ناخن نداشته و ژلاتین مایع به مرور در ناخن نفوذ کرده و آن را ضعیف می کند. آن طور که کارشناسان تغذیه می گویند، مدارک کمی وجود دارد که اثبات می کند که برخی از محصولات حاوی کلسیم، مخمر یا فلورید، تاثیر قابل توجهی بر سلامت ناخن داشته باشد.
  5. کمتر از مانیکورهای حرفه ای استفاده کنید: رفتن مداوم به سالن های مانیکور و پدیکور ناخن، کاری بسیار لوکس است و بسیاری از خانم ها به دفعات این کار را انجام می دهند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که به صورت مستمر و در فاصله زمانی کوتاه به این سالن ها سر می زنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بی دوامی و خشکی بستر ناخن قرار می گیرند. پزشکان اعتقاد دارند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می تواند یکی از دلایل چنین اتفاقی باشد. همچنین متخصصان بر این باور هستند افرادی که به صورت مستمر مانیکور می کنند، معمولا از عفونت مزمن بستر ناخن رنج می برند. از علائم این بیماری، می توان به پف کردن و قرمز شدن نواحی اطراف پایه ناخن اشاره کرد. درواقع اگر دور ناخن شما پف کرده باشد، نشانه عفونت مزمن است. به گفته کارشناسان، یکی از راه های کاهش این مشکلات، استفاده از ابزار شخصی مانیکور است. این کار ریسک ابتلا به عفونت مزمن را به شدت کاهش داده و ضمانت بالایی به سلامت شما می دهد.
  6. استون را فراموش کنید: متخصصان در این مورد اتفاق نظر کامل دارند که اگر ناخن های شکننده ای دارید، نباید از پاک کننده های ناخنی که حاوی استون هستند، استفاده کنید. ترکیب شیمیایی استون باعث می شود ناخن ضعیف و شکننده، نه تنها نتواند خود را بهبود ببخشد، بلکه آن را ضعیف تر نیز کند.
  7. از سوهان های زبر استفاده نکنید: سوهان های زبر قدیمی دشمن اصلی ناخن هستند. این سوهان ها باعث ایجاد شکاف ها و ترک های کوچکی درناخن می شوند و همین شکاف ها هستند که به مرور باعث شکستن ناخن می شوند. کارشناسان آرایشی توصیه می کنند از سوهان های نرم استفاده کنید و هنگام سوهان کشیدن، آن را به صورت رفت و برگشتی روی ناخننکشید، بلکه باید خیلی آرام و با طمانینه آن هم در یک جهت سوهان کشید تا کمترین احتمال شکستگی ناخن به وجود بیاید.
  8. بدون دستکش سراغ شوینده ها نروید: هرچند شستن دست ها برای حفظ بهداشت فردی بسیار مهم است، اما افراط در این کار می تواند باعث تخریبناخن های شما شود. اگر در محیطی کار می کنید که شستن دست ها در فاصله های کوتاه مدت، کاری اجباری است، توصیه می شود در طول روز از کرم های نرم کننده استفاده کرده و دور پوشش ناخن های تان به صورت اختصاصی مقدار کمی کرم بزنید.

۹٫ هرشامپویی مصرف نکنید: هنگامی که شامپوی جدیدی را امتحان می کنید، تنها به این نکته دقت دارید که آیا این شامپو، با موهای تان سازگاری دارد یا خیر؟ اما آیا تا به حال دقت کرده اید که شامپوی شما، با ناخن های تان هم سازگاری دارد؟ این نکته به ویژه در مورد شامپوهای مخصوص موهای چرب بسیار صادق است. این شامپوها برای از بین بردن فسفات و دیگر چربی های طبیعی موجود در پوست سر طراحی شده اند، بنابراین اگر ناخن های خیلی خشکی دارید، استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب، این توانایی را دارد که ناخن های شما را بیش از گذشته خشک کند.

رنگ ناخن خبر می دهد از سر درون

در بیشتر موارد مشکلات ناخن ها می تواند ریشه در شرایط پیرامون ما داشته باشد؛ قرار گرفتن در معرض شوینده های شیمیایی، استفاده از محصولات بهداشتی خشک کننده ناخن و تماس مستمر ناخن با اشیای دیگر هنگام تایپ کردن، قالی بافتن و… .  اما در برخی موارد، مشکلات به وجود آمده در ناخن، ریشه در بیماری های درونی بدن داشته و علامتی است برای شما تا بدانید در بدن تان چه می گذرد. برای مثال:

  • ناخن های سفید نشانه مشکلاتی در ناحیه کبد است.
  • ناخن های نیمه صورتی نیمه سفید نشان دهنده مشکل کلیوی است.
  • زرد شدن و نازک شدن ناخن ها همچنین رشد کند علامتی است برای مشکل ریوی.
  • ناخن رنگ پریده هم می تواند نشان دهنده کم خونی باشد.
  • همچنین اگر ناخن های تان به رنگ زرد کم رنگ با سرخی کم در قسمت های پایه درآمده باشند، نشانه ای از بیماری دیابت است.

ناخن ها حرف ها ی بیشتری هم برای گفتن دارند. برای مثال در سال ۲۰۰۵ یک تیم تحقیقاتی ایرلندی متوجه شدند که اولین نشانه های بیماری پوکی استخوان را می توان از طریق ناخن ها ردیابی کرد. در تحقیقات دانشگاه لیمریک، محققان متوجه یک عامل مشترک میان ناخن و استخوان شده اند. این عامل مشترک زنجیره دی سولفید نام دارد که طبق تحقیقات انجام گرفته در افرادی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند میزان دی سولفید پایین است.  به نظر می رسد باید هر ازگاهی نگاه دقیق تری به ناخن های مان بیندازیم.

منبع: وب سایت آکاایران

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب

محصولات فروشگاه